Щоб розібратися з тим, як навчити дитину розуміти годинник, важливо враховувати не тільки вік малюка, але і його рівень розвитку. Це допоможе грамотно спланувати весь курс навчання, щоб правильно подати новий матеріал.
Для маленьких дітей немає рахунку часу. Але з часом маляті необхідно розуміти, що час – це вимірювана величина.
Розглянемо кілька простих кроків, які допоможуть в цьому питанні ЩО МАЄ ЗНАТИ ДИТИНА, ЩОБ ВИЗНАЧАТИ ЧАС?
Перед початком процесу навчання, батьки повинні точно знати, якою інформацією їх чадо вже володіє і який у нього мінімальний набір знань. Якщо під час навчання було помічено, що малюк володіє далеко не всіма базовими поняттями, тоді необхідно заповнити дані прогалини. Після перевірки пройденого матеріалу – можна переходити на наступний рівень.
Щоб навчити дитину розуміти годинник зі стрілками, потрібно бути впевненим, що вона вміє і знає необхідний мінімум:
вільно і без запинки рахує від 1 до 12;
може розпізнавати цифри від 1 до 12 в тексті та серед інших чисел;
розпізнає стрілки, безпомилково визначає, яка з них показує хвилини, а яка – години;
показує напрямок руху стрілок;
рахує до 30;
може рахувати до 30 «п’ятірками» – 5, 10, 15 і далі.
Важливо, щоб дитина зрозуміла такі поняття – «спочатку», «зараз» і «потім». Для цього рекомендується промовляти, яка зараз частина дня і що треба зробити:
вранці зробити зарядку;
в обід пограти з батьками або своїми однолітками;
ввечері почитати книгу.
Необхідно разом зі своїм чадом планувати розпорядок дня на наступний день. При цьому можна щодня згадувати – що відбувалося вчора.
Пояснюємо прості речі:
• Дитина повинна зрозуміти, що час рухається тільки вперед і не може йти назад. Тут необхідно показати рух стрілок на циферблаті. Після роз’яснюємо що таке година, хвилина, секунда. Потім можна розповісти, що таке доба.
• Якщо малюк ще погано орієнтується, то можна намалювати або роздрукувати барвистий плакат, що ілюструє розпорядок дня.
• Вивчаємо циферблат і значення стрілок
• Потрібно розповісти малюкові, що на циферблаті є два види цифр – годинні і хвилинні. Їх треба порахувати, цифри і поділки окремо.
• Також необхідно пояснити, що, коли стрілка зсувається на одну поділку, це означає, що пройшла одна хвилина. Після вивчення циферблата, потрібно розповісти про значення стрілок: довга відповідає за хвилини, а коротка – за годинник.
• Дитині буде набагато простіше сприйняти інформацію візуально. У цьому можуть допомогти різні картинки, книги, ігри.
Вивчаємо цілі числа (години)
Потрібно спочатку навчити малюка орієнтуватися в часовому діапазоні. Для цього пересуваємо стрілки на іграшковому або справжньому циферблаті, показуючи кожну годину. Головне, після пройденого матеріалу постійно практикуватися.
Вивчаємо хвилини
Після того, як дитина засвоїла цифри, можна переходити до вивчення хвилин. Потрібно порахувати ділення в кожному секторі, потім у чверті, і так до півгодини. Краще вчити дитину поступово. Для більш легкого запам’ятовування, можна зобразити на намальованих годинах шматочки пирога.
Постійна практика і повторення
Щоб дитина швидше почала орієнтуватися в часі, їй треба завжди ставити навідні запитання і проводити короткі уроки.
вихователь соціальний по роботі з дітьми з інвалідністю Марія Савка