Гра є єдиним природнім шляхом розвитку людини. І для батьків надзвичайно важливо відмічати для себе просування своєї дитини в формуванні ігрової діяльності, яка є яскравим маркером в процесах розвитку всіх систем.
Спостерігаючи за грою дитини, ми можемо уявити невидимі процеси в її розвитку. Кожний етап гри дає розуміння за допомогою якої діяльності дитина зараз пізнає світ.
1.🐱 Сенсорні ігри
Це ігри на рівні сенсорних систем: зір, слух, нюх, тактильна система, пропріоцептивна і вестибулярна.
Перші ігри дитини починаються з пізнання світу з допомогою сприйняття, і це пасивні сенсорні ігри.
Вік – від народження до 4-5 місяців. Участь у грі – відгукнутися на зовнішні стимули.
Далі ідуть активні сенсорні ігри 🎀 Ці ігри вже дослідницькі.
– Зорове сприйняття: роздивлятися своє тіло,зовнішні предмети,об’єкти.
– Слухове сприйняття: викликати звуки з предметів і розуміти різницю між ними.
– Смак: досліджувати за допомогою оральної зони.
– Тактильна система: все мацати, чути текстуру, температуру, ігри
з водою.
– Вестибулярна система: катання на кониках, гойдалках, підкидання, повзання.
На цьому етапі зароджуються перші ігри-комунікації: дав-взяв, кинув-підняв, ку-ку, сорока-ворона, коза рогата…, перший сміх на комунікацію з дорослим.
2.🦊 Предметно-маніпулятивні ігри.
Починаються приблизно з 9-12 місяців. Дитина пізнає світ з допомогою маніпулювання предметами. Вже досліджуються механізми, будуються вежі з кубиків, котяться машинки, закриваються-відкриваються дверки. Тут багато імітації: ставимо, з’єднуємо, будуємо, крутимо, вертимо, і головна задача – поповнити сценарій можливих дій з предметами.
3.🐻 Сюжетні ігри.
На цьому етапі гри появляється ідея: будуємо будку із кубиків, щоб поселити там собаку, годуємо ведмедика, вкладаємо ляльку спати, складаємо гудзики в каструльку, щоб варити суп…
Тут з’являється символічна гра. За появу цього етапу відповідає створення образу об’єкта в голові дитини і маніпуляція з цим образом. Приблизно з 2,5 років дитина починає говорити в черевик, як в мікрофон, годувати ляльку пиріжками з піску, одягати каструлю, як шапку… Головне – надати багато часу для гри, навіть тоді, коли дії здаються беззмістовними і не зрозумілими.
4.🐯 Рольова гра.
На цьому етапі вже потрібні комунікативні навики, розуміння соціальних відносин, високий рівень абстрактного і символічного мислення, що дає можливість проводити ігри, використовуючи власне тіло, голос, одяг – у кого окуляри, той лікар; хто ричить, той вовк…
Найголовніше, гра стає по справжньому груповою. Вже замало придумати символізм предметів-замісників, треба, щоб його признали всі учасники гри.
🔺Всі етапи ігор лягають в основу для наступних і не зупиняються ніколи. Знаючи етапи розвитку гри, можна визначити рівень розвитку гри конкретної дитини, і з цієї точки розширювати діапазон сценаріїв і ігрових дій.
🔻Не потрібно нав’язувати відповідний по віку етап, а спираючись на актуальній рівень, просуватися крок за кроком. І без сумніву, дитина, яка грається – розвиватиметься правильно.
📝Вчитель дефектолог Олександра Мельничук