Дитина росте та розвивається. Відповідно розвивається її мовлення. Варто пам’ятати, що кожна дитина – індивідуальна, особлива і, відповідно, загальний та мовленнєвий розвиток у різних дітей може мати деякі відмінності. Але якщо ваш малюк пропустив той чи інший період розвитку мовлення, не залишайте це без уваги. В цьому випадку варто звернутись до спеціаліста.
💁♀️1 рік 💁♂️
1-2 місяць дитина починає спілкуватись із дорослим за допомогою рухів та міміки.
З 3 місяців з’являється гуління.
З 6 місяців починається період лепету.
Спочатку дитина повторює власні звуки, а пізніше починає наслідувати звуки дорослих.
За допомогою звуків дитина намагається привертати до себе увагу або виявляє протест. Окрім наслідування звуків, в дитини з’являється здатність до наслідування дій (плескає в долоні, махає ручкою).В 1 рік з’являються перші слова.
💁♀️2 рік 💁♂️
Активний період розвитку мовлення. Дитина проявляє інтерес до навколишнього світу, стає більш самостійною. Формується активний словниковий запас. Малюк ініціює комунікацію (хоче їсти, гратися). Спілкується короткими простими фразами.
💁♀️3 рік 💁♂️
Активно формується фразове мовлення. Діти починають давати запитання. Висловлювання дитини стають граматично оформленими.
Починають використовувати в мовленні іменники однини і множини. До трьох років у дітей формуються основні граматичні категорії. Дитина в цьому віці активно наслідує однолітків та грає в колективні ігри.
💁♀️4 рік 💁♂️
Відбувається істотне покращення мовленнєвого розвитку. Дитина знає назви багатьох оточуючих предметів, узагальнює їх. Діти 4-го року життя користуються в мовленні простими і складними реченнями. Дитина говорить велику кількість слів, але вимова звуків ще недостатньо чітка.
Малюк може добре вимовляти слова, які складаються з двох складів, але при вимові слів з трьох-чотирьох складів може допускати помилки: пропустити цілий склад, переставити склади місцями, пропустити деякі приголосні звуки в середині слова.
💁♀️5 рік 💁♂️
В своїх висловлюваннях дитина використовує майже усі частини мовлення. Дитина продовжує засвоювати узагальнюючі слова. Відбувається інтенсивний розвиток граматичної будови мовлення, але дитина ще може допускати граматичні помилки: не завжди вірно використовує відмінникові закінчення, іноді неправильно узгоджує між собою слова.
Дитина в цьому віці починає висловлювати особисту думку з приводу якихось подій, розмірковує про оточуючі предмети. За допомогою дорослих малюк переказує казки, повторює невеликі вірші.
У більшості дітей в цьому віці покращується звуковимова: правильно вимовляють свистячі звуки (с, з, ц), починають вимовляти шиплячі звуки (ш, ж, ч), але ще можуть замінювати їх (наприклад, каша – “каса”, живіт – “зивіт”).
💁♀️6 рік 💁♂️
Висловлювання дитини стають більш повними та точними. Діти самостійно складають розповідь, переказують казку, що говорить про оволодіння одним з найважчих видів мовлення – монологічним мовленням.
У висловлюваннях дитини з’являються складні речення. В мовленні дитини з’являються слова, що позначають якість предметів, матеріал з яких вони зроблені ( паперовий літак, дерев’яний стіл).
Дитина використовує синоніми та антоніми, правильно узгоджує іменники з іншими частинами мови. В мовленні дітей з’являються присвійні прикметники (собачий хвіст, заячі вуха), складні прийменники (з-за, з-під). В цьому віці дитина вже оволодіває різною складністю складової структури слів: не пропускає склади, не переставляє їх місцями.
Значно покращується звуковимова. Більшість дітей вже правильно вимовляють шиплячі звуки (ш, ж, ч) та звуки р, рь. Але у деяких дітей ще можуть відмічатися заміни тих чи інших складних звуків, або спотворення їх правильної вимови.
Етапи розвитку мовлення досить умовні, тому що кожна людина засвоює мову індивідуально, але все ж ці знання допоможуть батькам вчасно розгледіти затримку і подолати її.
📝вчитель-логопед Margarita Goman