Провели цікаву й пізнавальну робочу зустріч з нейропсихологом Альоною Скрипко
27.05.2021
Запрошуємо на інклюзивну акцію до Міжнародного дня захисту дітей «ЧУЖИХ ДІТЕЙ НЕ БУВАЄ»
01.06.2021

Етапи мовленнєвого розвитку дитини (тезис від спеціаліста)

Дитина росте та розвивається. Відповідно розвивається її мовлення. Варто пам’ятати, що кожна дитина – індивідуальна, особлива і, відповідно, загальний та мовленнєвий розвиток у різних дітей може мати деякі відмінності. Але якщо ваш малюк пропустив той чи інший період розвитку мовлення, не залишайте це без уваги. В цьому випадку варто звернутись до спеціаліста.

💁‍♀️1 рік 💁‍♂️
1-2 місяць дитина починає спілкуватись із дорослим за допомогою рухів та міміки.
З 3 місяців з’являється гуління.
З 6 місяців починається період лепету.
Спочатку дитина повторює власні звуки, а пізніше починає наслідувати звуки дорослих.
За допомогою звуків дитина намагається привертати до себе увагу або виявляє протест. Окрім наслідування звуків, в дитини з’являється здатність до наслідування дій (плескає в долоні, махає ручкою).В 1 рік з’являються перші слова.

💁‍♀️2 рік 💁‍♂️
Активний період розвитку мовлення. Дитина проявляє інтерес до навколишнього світу, стає більш самостійною. Формується активний словниковий запас. Малюк ініціює комунікацію (хоче їсти, гратися). Спілкується короткими простими фразами.

💁‍♀️3 рік 💁‍♂️
Активно формується фразове мовлення. Діти починають давати запитання. Висловлювання дитини стають граматично оформленими.
Починають використовувати в мовленні іменники однини і множини. До трьох років у дітей формуються основні граматичні категорії. Дитина в цьому віці активно наслідує однолітків та грає в колективні ігри.

💁‍♀️4 рік 💁‍♂️
Відбувається істотне покращення мовленнєвого розвитку. Дитина знає назви багатьох оточуючих предметів, узагальнює їх. Діти 4-го року життя користуються в мовленні простими і складними реченнями. Дитина говорить велику кількість слів, але вимова звуків ще недостатньо чітка.
Малюк може добре вимовляти слова, які складаються з двох складів, але при вимові слів з трьох-чотирьох складів може допускати помилки: пропустити цілий склад, переставити склади місцями, пропустити деякі приголосні звуки в середині слова.

💁‍♀️5 рік 💁‍♂️
В своїх висловлюваннях дитина використовує майже усі частини мовлення. Дитина продовжує засвоювати узагальнюючі слова. Відбувається інтенсивний розвиток граматичної будови мовлення, але дитина ще може допускати граматичні помилки: не завжди вірно використовує відмінникові закінчення, іноді неправильно узгоджує між собою слова.
Дитина в цьому віці починає висловлювати особисту думку з приводу якихось подій, розмірковує про оточуючі предмети. За допомогою дорослих малюк переказує казки, повторює невеликі вірші.
У більшості дітей в цьому віці покращується звуковимова: правильно вимовляють свистячі звуки (с, з, ц), починають вимовляти шиплячі звуки (ш, ж, ч), але ще можуть замінювати їх (наприклад, каша – “каса”, живіт – “зивіт”).

💁‍♀️6 рік 💁‍♂️
Висловлювання дитини стають більш повними та точними. Діти самостійно складають розповідь, переказують казку, що говорить про оволодіння одним з найважчих видів мовлення – монологічним мовленням.
У висловлюваннях дитини з’являються складні речення. В мовленні дитини з’являються слова, що позначають якість предметів, матеріал з яких вони зроблені ( паперовий літак, дерев’яний стіл).
Дитина використовує синоніми та антоніми, правильно узгоджує іменники з іншими частинами мови. В мовленні дітей з’являються присвійні прикметники (собачий хвіст, заячі вуха), складні прийменники (з-за, з-під). В цьому віці дитина вже оволодіває різною складністю складової структури слів: не пропускає склади, не переставляє їх місцями.
Значно покращується звуковимова. Більшість дітей вже правильно вимовляють шиплячі звуки (ш, ж, ч) та звуки р, рь. Але у деяких дітей ще можуть відмічатися заміни тих чи інших складних звуків, або спотворення їх правильної вимови.

Етапи розвитку мовлення досить умовні, тому що кожна людина засвоює мову індивідуально, але все ж ці знання допоможуть батькам вчасно розгледіти затримку і подолати її.

📝вчитель-логопед Margarita Goman