Період розвитку графомоторних навичок починається в ранньому дитинстві, і від того, наскільки рано він почнеться і наскільки інтенсивно буде протікати, залежить дуже багато.
Над розвитком графомоторних навичок працюють, по суті, будь-які ігри, де задіяні контрольовані рухи кисті і пальців. Зараз існує безліч так званих розвиваючих іграшок, які передбачають точність руху
. Дуже корисні також ліплення, плетіння, дрібні конструктори, мозаїка.
Однак, гра і перераховані заняття – це лише фон і грунт для розвитку власне графомоторних навичок.
Для початку облаштуйте робоче місце.
Стіл і стілець повинні бути правильного розміру, відповідати віковим параметрам вашої дитини. Ноги повинні торкатися підлоги всією стопою, а передпліччя – комфортно розташовуватися на стільниці (приблизно до ліктя).
У педагогіці існує поняття «зона найближчого розвитку» – це та область розвитку дитини, яка реально досяжна найближчим часом, але заради якої дитина має прикладати зусилля. Тому, краще рухатись маленькими кроками.
Коли ви вчите дитину чогось нового, обов’язково показуйте наочно як це робиться, повторюючи ваші рухи знову і знову, а також, якщо необхідно, надавайте певну фізичну допомогу, щоб дитина змогла відчути як правильно виконується той чи інший рух.
Починайте з найпростішого. Покажіть дитині, як з’єднати дві крапочки лінією. Розташовуйте їх так, щоб лінія, яка утворюється, була то горизонтальною, то вертикальною, то діагональною. Пізніше, з’єднуючи крапки лініями можна малювати фігури і узори. Наступним завданням буде обведення. По вказівних лініях дитина проводить ручкою і відтворює зображення. Ускладнюючи завдання, ви дійдете до букв і складних узорів.
Наступний етап – штрихування. Вміння наносити лінії в одному напрямку, обмежені певною областю та прилеглі одні до одних, навчать дитину розфарбовувати і підготують до малювання фарбами. Важливо дійти до контурів зображень, розуміння та вміння не виходити за контур при виконанні завдань. Тільки тоді дитина зможе писати в зошиті в межах лінійок.
Завдяки виконанню завдань дитина покращуватиме зорово-моторну координацію й зорову пам’ять, просторове сприйняття й чітке орієнтування на аркуші паперу, а також безпосередньо дрібну моторику.
Вчіться і розвивайтесь разом! І найголовніше, отримуйте задоволення від цього захоплюючого і пізнавального процесу і пам’ятайте,
що гра для дитини – це її робота!
Соціальний працівник Ірина Ситник